onsdag 15 oktober 2008

Jordblandning

Det står i alla böcker. Att jordblandningen är en av de viktigaste komponenterna för att få en bonsai att överleva. Olika plantor behöver olika sorters jord och det spelar roll! Det är inte bara som det står i böckerna.
Det är viktigt med dränering för att jorden inte ska bli för kompakt. Då dör rötterna. Det märks väldigt väl, särskilt på fikusar. I en bra jordblandning växer de väldigt mycket och är rötterna för blöta mår de inte bra.
Eftersom det står i varje bok som handlar om bonsai har jag stött på det flera gånger men det är först när jag sett det i praktiken som jag förstått det. Jag kan dock inte lova att jag skulle kunna upprepa hur jag gjort för att lyckas och vad som gått fel. Det är bara att testa och se vad som händer. Det handlar om den stora skillnaden på kunskap och information men det läser man om i Sven-Eric Liedmans Ett oändligt äventyr, inte här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar