måndag 27 oktober 2008

Oliv A2


Med hjälp av koppartråd riktas den ena av grenarna i den fula förgreningen ner. Den blir då en gren på en stam i stället för en stam som delar sig i två.
Jag trodde inte att det skulle vara någon skillnad på den vanliga trädgårdstråd man köper på varuhus och den speciella bonsai-tråd man kan beställa från bonsai-affärer. När jag testade den upplevde jag dock att den på något sätt var lättare att linda runt plantan och ändå var starkare när jag sedan skulle böja stammen.

2 kommentarer:

  1. Vilket tempo du håller i bloggandet, varje dag. inte dåligt. Jag gillar växten med små blad, ser verklig ut liksom. Gör man nåt för att krympa bladen? Typ lindar dom när dom är nyfödda eller så?

    SvaraRadera
  2. Jo, har tänkt hålla tempot uppe oktober ut, sen kanske jag drar ner på det lite.
    Ja buxbomen är rolig på det sättet. Den är med i toppstriden om att vara min favvobonsai.
    Det växer ut mindre och mindre blad om man vid upprepade tillfällen avlövar plantan och förser den med rikligt med ljus. Lite ljus = stora blad.

    SvaraRadera