tisdag 11 november 2008

Bildserie på buxbomen


Här är en serie bilder på hur jag klippte ner och lindade min buxbom. Det var roligt och jag blev själv ganska nöjd med resultatet. Jag rensade bort en del grenar och tyckte mig få till en ganska bra avsmalning uppåt. Skulle egentligen behöva korta de övre grenarna lite så att de inte är lika långa som den nedersta grenen för att få till den klassiska bonsaitriangeln; långa grenar längst ner och kortade högre upp. 
Som en stiliserad gran fast med mer känsla.
Stammen var betydligt hårdare än på en Fikus och således svårare att böja. Det kändes mer som om grenarna skulle gå av än få en ny form.
Efter att jag gjorde det här har det inte hänt mycket. Den verkar inte ha dött men den visar inte tydliga tecken på att växa heller. Tror dock att den växer väldigt långsamt - sådana plantor har ju ofta hårdare stam. Kanske hör det årstiden till och den kommer att skjuta nya skott i vår. Jag hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar