söndag 2 november 2008

Vindens påverkan


Tre bilder på min Fikus Microcarpa som jag i mina etiketter kallar för "Vindpinad". En av de snyggaste stilarna inom bonsai är just den då plantan ska se ut som om den är utsatt för vind. Det kan vara en ständigt stormande hård vind eller en bris som bara vajar grenarna åt ett håll.
Genom att böja grenarna åt det håll jag föreställer mig att vinden blåser har jag tänkt försöka skapa en sådan bonsai av den här plantan.
På första bilden har jag bestämt mig för att luta krukan och på så sätt få grenarna att vilja växa åt ett håll. De söker ju sig uppåt och till ljuset. Det är också ett sätt att skapa lite rörelse i formen genom att stammen först växer i den tilltänkta vinden riktning. När jag planterar om den kommer jag att plantera den snett från början.
På andra bilden har jag bara klippt bort några grenar och på tredje bilden har jag lindat den och börjat med formningen. På grund av att jag samtidigt håller på med att ympa in två grenar på nya ställen längs stammen vill jag inte böja för kraftigt på de ställena. Risken är då att ympning går åt skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar